Mentaltræning

I Bordtennis er den mentale indstilling afgørende for om man udvikler sig eller ej.
Mentaltræner Carsten Oldengaard (oldengaard.dk) giver her sit syn på det at være eliteudøver og den mentale balance der kræves, både fra spilleren, forældre og trænere.

Carstens dybe indsigt er udmundet i en artikelserie på 4 korte artikler som du kan læse eller downloade herunder.
Under artiklerne har KVIK Næstved et par råd med på vejen.

Artikel 1: Frasortering.
Artikel 1 Frasortering - Selvværd og selvtillid er truet i børne- og ungdoms elitesport - Oldengaard.dk_Kort version

Artikel 2: Hyppige klubskifter.
Artikel 2 - Hypiige skift - Selvværd og selvtillid er truet i børne- og ungdoms elitesport - Oldengaard.dk_Kort version

Artikel 3: Målrettethed og fejl.
artikel 3 - Målrettethed og fejl - Selvværd og selvtillid er truet i børne- og ungdoms elitesport - Oldengaard.dk_Kort version

Artikel 4: Resultatfælden.
Artikel 4 - Resultatfælden - Selvværd og selvtillid er truet i børne- og ungdoms elitesport - Oldengaard.dk_Kort version

KVIK Næstved har meget erfaring med elitespillere, og vil her give 4 gode råd til forældre med elitebørn.

1. Tal om udvikling på lang sigt, tal aldrig om ratingpoint.
2. Vær positiv, også når der laves mange fejl under kampe.
3. Pres ikke på for resultater, med god udvikling kommer resultaterne af sig selv.
4. Behold mor/far rollen, coach ikke dit barn under kamp, lad trænerne om det sportslige. Opdrag dit barn til god opførsel, også under pres.

Afspænding under spillet
– eller hvordan klares akutte pressituationer

Vi har samlet nogle “staldtips” fra erfaringsarkivet, som kan være en hjælp til dig, når du er i kamp.
Det er sikkert ikke alle, der siger dig noget, men vælg dem ud, som passer til dig.

Smil
Når du føler, der er spænding på vej – så smil!
Det er svært – for ikke at sige umuligt – at være vred eller irriteret, mens du smiler.
Smil – og ret opmærksomheden mod næste bold og glem presset.

Ryst hænder og skuldre
Spændinger samler sig ofte i nakken og skuldrene. Ryst dem af.
Kan du ikke bruge psykisk mental afspænding, så brug nøgleordet “slap af’.

Tag dig god tid mellem server og bolde.
Mange spillere begynder at forcere, når de føler sig presset, og så ryger koncentrationen.
Tag dig god tid i stedet for at forcere – tag dig god tid, når du skal serve eller modtage en serv.
En mere effektiv måde at geare ned på er at have en bestemt serverutine.

Brug nøgleord
Mange spillere bruger bestemte nøgleord som “fokus’ eller “rolig” for at slappe af og koncentrere sig.

Slap af og spil på marginalerne
Lyder det ulogisk?
Det er det ikke.
For at vinde de vigtige point må du være afslappet, så du kan lægge pres på din modstander.
Du skal ikke være bange – og dermed spænde – når kampen er på vippen. Slap af!

En ting ad gangen
Tænker du på, hvad der kan ske, eller hvad der er sket, øges din spænding.
I stedet for skal du være opmærksom på den næste bold.
Nøgleord: “Fokus”
Tænk på, hvad du vil gøre
Spild ikke energi på, hvad du ikke vil gøre. F.eks. “Nu må jeg ikke serve for langt”.
Sig stedet for “Jeg vil presse ham/hende ved at lægge bolde der”.
Fokuser på, hvad du vil – og gør det!

Det er sjovt at spille – nyd det
Du skal ikke bekymre dig om resultatet – ingen tanker om at vinde eller tabe.
Koncentrer dig om at yde dit bedste, så spiller du bedre, end hvis du er optaget af resultatet.

Læg en god taktik – og fasthold den
Ubeslutsomhed fremmer usikkerhed og øger spændingen.
At have en plan – en taktik giver sikkerhed.

Stress under træning
Det er en god ide at forberede sig til pressituationer ved at træne under stress.
Jo mere du er vant til stresssituationer, desto mindre bliver den negative stresspåvirkning i kamp.